Een oprekkende ketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint met een miniem geluidje. Geleidelijk aan wordt het slepende, ratelende motorgeluid sterker. Bij een koude start of fors optrekken is het sterker. Uiteindelijk is het altijd duidelijk hoorbaar.
Let op: doorrijden is niet zonder risico! Wanneer een waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, neemt dat risico fors toe. Een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer! Wanneer de distributieketting namelijk een tand van het tandwiel overslaat of zelfs breekt, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!
Soms is het te wijten aan slijtage, soms aan een haperende kettingspanner. Vaak is het echter een combinatie. De taak van de op oliedruk werkende spanner is duidelijk: ketting spannen. Wanneer er geen oliedruk is (wanneer de motor niet loopt) voorkomt een blokkeerinrichting, dat de ketting te los komt te liggen. Faalt deze blokkeerinrichting dan hoort u dat bij het starten. In het ergste geval slaat ketting één of meerdere tandjes over of breekt zelfs. Gelukkig kunt u dat voorkomen door direct contact met ons op te nemen! Hoewel ‘leeftijd’ dus een rol speelt zien we helaas ook auto’s met relatief weinig kilometers (al vanaf 50.000) met dit probleem.
BVR Automotive is gespecialiseerd in dit soort reparatie's. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:
Uiteraard maken we bij deze reparatie alleen gebruik van originele VAG-onderdelen.
Door onze expertise en bezit van speciaal gereedschappen kunnen wij reparatie's uitvoeren aan personenauto's van de VAG groep tegen gunstige tarieven.
*Alle prijzen zijn inclusief BTW
Voor overige auto’s en motoren, neem contact met ons op voor een prijsopgave. Op basis van uw kenteken of chassisnummer kunnen wij een exacte prijsopgave doen.