Onderhoud / Reparatie

Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie.
Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.

Oorzaak TSI olieverbruik:
Heel eenvoudig: de zuigers en zuigerveren van de genoemde motoren zijn niet op hun taak berekend. De zuigerveren moeten ervoor zorgen dat de smeerolie van de motor niet in de cilinder kan komen. Juist daar gaat het fout: de olie komt in de cilinder, verbrandt en zorgt ervoor dat de zuigers en zuigerveren meer en meer olie doorlaten…. Uiteindelijk leidt dit tot een totale verkoling van de zuigers en cilinders!
Oplossing: Olieverbruik aan T(F)SI motoren

Oplossing:
Er worden veelal halfslachtige oplossingen aangeboden, vervangen van de zuigerveren, aanpassen van de zuiger, zuigers monteren van een ouder type motor etc. De enige juiste oplossing is het vervangen van alle vier de zuigers en zuigerveren met gemodificeerde type zuigers. Deze zijn voorzien van een hogere olie schraapveer ( 2.8 mm ). Hierdoor word de olie goed afgevoerd en is olieverbruik gegarandeerd verleden tijd.

Kosten:
Vervangen van de zuigers is een arbeids intensieve klus. Doordat wij deze reparatie erg vaak mogen uitvoeren kunnen wij door onze ervaring relatief snel uw auto klaar hebben. Door de speciaal gemodificeerde zuigers kunnen wij de originele drijfstang gebruiken, bij de dealer worden deze ook vernieuwd.

Waarom bij ons laten uitvoeren?
De kwaliteit: Bij ons werken alleen ervaren eerste monteurs met alle vakdiploma's aan uw auto.

De prijs: Een totale motorrevisie 4250,- is niet de laagste prijs in Nederland. Maar dit is wel waar u het meeste waar voor uw geld krijgt en de kwalitatief beste oplossing.

Wat wordt er allemaal vervangen?
Naast een complete cilinderkop revisie, aangepaste zuigers, koppakking, afdichtingen die nodig zijn voor het oplossen van het olieverbruik vervangen we preventief de lagerschalen, krukaskeerringen nu we er goed bij kunnen, maar ook de distributieketting tussen de krukas en nokkenas, met hydraulische spanner en alle 3 de geleiders vervangen voor een gemodificeerde versie. Deze onderdelen staan ook bekend als probleemgevallen. Vooral bij de 1.8 & 2.0 TSI komen veel cilinderkopschades voor als gevolg van het falen van de spanner. Dit doen wij standaard en is inbegrepen in de 4250,- in tegenstelling tot bij de dealer/concullega's.

Olieverbruik T(F)SI motoren
De T(F)SI-motoren van Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda staan bekend om hun olieverbruik en dat baart berijders van deze auto’s zorgen. Hoe zit het nu precies en welke oplossing is er? Laten we allereerst benadrukken dat élke motor olie verbruikt, anders kan hij zijn werk niet goed doen. In normale gevallen beperkt dat zich tot een liter op vele duizenden of zelfs tienduizenden kilometers en merk je er weinig of niks van. Vermenging met vocht en koolstof kan er zelfs voor zorgen dat het niveau tussen onderhoudsbeurten door keurig op peil blijft. Olieverbruik wordt pas zorgwekkend wanneer het boven een liter per 2000 kilometer uitstijgt. Helaas blijkt dat in veel gevallen aan de orde bij de T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern, met name de 1.8 en 2.0 uit de periode 2008-2012, maar ook wel de 1.4- en 3.0-versies. De oorzaak ligt in de structuur van de olieschraapveren, waarop wij hieronder nader zullen ingaan.  

Onder de druk van regelgeving om uitstoot en brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden proberen fabrikanten de inwendige wrijving van motoren te minimaliseren. Om die reden gebruikt V.A.G.-concern sinds 2008 plattere olieschraapveren, gereduceerd van 2 naar 1,5 mm. Laten we even kijken naar hun functie. In elke motor wordt continu olie op de cilinderwanden gespoten, die voor een dunne smeerfilm zorgt. De olieschraapveren voeren deze telkens naar beneden af, zodat deze niet in de verbrandingsruimte terecht kan komen. Tegelijkertijd zorgen ze ook voor een goede afdichting naar onderen toe, zodat de gassen niet in het carter belanden, wat de prestaties zou verminderen.

Helaas blijken de plattere olieschraapveren gevoeliger voor vervuiling, wat ook geldt voor de boringen in de zuiger die de olie helpen afvoeren naar het carter. Verstopping van deze gaatjes in combinatie met veren die niet goed meer afdichten zorgen ervoor dat er olie in de verbrandingsruimte terechtkomt, die met de gassen mee ‘opgestookt’ wordt en via de uitlaat de motor verlaat. Mogelijk verbranden uiteindelijk zelfs de uitlaatkleppen. Op den duur zullen de olieschraapveren vastlopen en schade aan zuigers en cilinderwanden veroorzaken.

Bij T(F)SI-motoren met een hoog olieverbruik voeren wij een modificatie met een preventief karakter uit. De zuigers vervangen we door exemplaren met een betere passing en hogere olieschraapveren. Natuurlijk nemen we de koppakking en alle afdichtingen mee. Verder vernieuwen we de distributieketting met de geleiders en de probleemgevoelige hydraulische spanner, die nog wel eens cilinderkopschade wil veroorzaken.

Nadat wij de auto weer gebruiksklaar afgeleverd hebben, vindt een inloopfase plaats, die 10.000 kilometer duurt. De draaiende delen moeten op elkaar inslijten en dat kan aanvankelijk nog wat olieverbruik geven. Het is van belang om de motor rustig in te rijden en hem met name de eerste 1000 kilometer niet direct voluit te belasten, dat wil zeggen tot maximaal 75 procent en ten hoogste 4000 tpm. Varieer wel en houd zeker niet continu erg lage toerentallen aan. Schakel op de snelweg eens voor een tijdje terug naar de vijfde versnelling en op 80-wegen naar de vierde. Schroom niet om na enkele duizenden kilometers regelmatig even stevig te accelereren; dat zal juist het olieverbruik op de lange termijn beperken. Handhaaf deze afwisseling in rijgedrag na de inrijperiode, zodat de motor niet de kans krijgt om inwendig te vervuilen.

Het is voor de levensduur van de motor en de turbocompressor essentieel om een hoogwaardige volsyntheet van het type 5w30 Longlife 3 te gebruiken, versie 504.00 of 507.00. Bij BVR Automotive maken we uiteraard uitsluitend gebruik van dit type olie.

 Ben ik direct van het hoge olieverbruik af?
Dat kan, maar er zijn ook gevallen waarbij het verbruik aanvankelijk nog hoog is en langzaam afneemt. 
Dit heeft te maken met het inloopproces, de nieuwe zuigerveren moeten inslijten op de cilinderwanden.

Op de reparatie is 6 maanden garantie van toepassing.

Share by: