Tuning

Forged Engine Build

 Wilt u toch meer vermogen dan het maximale vermogen wat uw huidige standaard motor aan kan? Dan bent u bij BVR Automotive op het juiste adres. 

Wij bieden uw de mogelijkheid om uw motor op te bouwen met verstevigde onderdelen. Dit wil zeggen dat wij uw gehele motor gaan demonteren. Uw motor zodanig strippen dat wij van uw huidige motor alleen het onderblok, cilinderkop, krukas en nokkenassen hergebruiken. De rest van de onderdelen wordt vervangen voor “versterkte” onderdelen. 


Denk hierbij aan gesmede zuigers. Als je meer vermogen uit je motor wilt halen is het na de lagers en drijfstangen vaak de zuigerset die het begeeft. Wij monteren gesmede zuigers van JE-Pistons en/of Wossner voor een gegarandeerde kwaliteits motor. De zuigers zijn leverbaar met een hoge of lage compressie voor bijvoorbeeld het gebruik in combinatie met een grotere turboset. 



Naarst het vervangen van de zuigers vervangen wij uw drijfstangen. De krachten die op de zuigers worden uitgeoefend worden middels de drijfstangen overgebracht op de krukas. Het zogenaamde ‘big-end’ van de drijfstang heeft het meest te verduren, dit is de kant die aan de krukas bevestigd zit. Vervangen van de drijfstangen is daarom een must bij hoog vermogen. 



De krukas draait in glijlagers om met een zo laag mogelijke weerstand te kunnen roteren. Hierbij is het van belang dat de radiale speling, de speling tussen de krukas en de hoofdlagers, optimaal is. Bij een te kleine speling kan er geen oliefilm ontstaan tussen de krukas en de glijlagers met extra slijtage/hitte in de lagers tot gevolg. Bij een te grote speling wordt er te weinig oliedruk opgebouwd en vindt er tevens overmatige slijtage plaats, vaak gaat dit ook nog gepaard met bijgeluiden in het motorblok, voornamelijk met warme motor (dunne olie). Door het plaatsen van de juiste performance lagers zorgen wij voor een perfect balans. 



Het draaiend gedeelte zorgt voor hoge thermische belasting. De verbrandingsdrukken welke geproduceerd worden in de verbrandingskamer mogen niet ontsnappen. De koppaking welke gemonteerd zit tussen de cilinderkop en motorblok dient van hogekwaliteit te zijn. Daarom is het noodzakelijk een versterkte koppaking te monteren.




De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan. De kleppen krijgen hoge thermische belasting te verduren welke afgevoerd moet worden via de klepsteel en klepschotel. De inlaatkleppen worden minder warm dan de uitlaatkleppen en zijn dan ook van een ander materiaal gemaakt. In sommige gevallen worden kleppen nog gevuld met natrium voor een nog betere warmteafvoer. Deze kleppen zijn dan ook hol van binnen. Dit wordt echter alleen toegepast in uitlaatkleppen aangezien deze warmer worden dan de inlaatkleppen.


BVR Automotive biedt een uitermate compleet assortiment van A-merk performance onderdelen waarmee wij uw motor geheel zullen gaan opbouwen.



Bij vragen of advies over het bouwen van uw droom motor neem graag vrijblijvend contact met ons op


Neem contact met ons op

Share by: